Det er kjent at vi mennesker ikke bare inntar én rolle, men at vi hopper inn og ut av mange forskjellige roller. I løpet av livet framstår vi i ulike roller, det skjer ofte ubevisst, men noen ganger kan vi også bli veldig bevisst på våre roller.
Som 18-åring har jeg forskjellige roller, og uten at jeg egentlig tenker over det så endrer atferden min avhengig av hvem jeg er med.
Jeg har ulike roller, blant annet som datter, storesøster, elev, venn og kollega
Som datter, bør jeg være pliktoppfyllende f.eks. vaske kopper og klær, vær hjemme til rett tid og snakke på en måte som er tilfredsstillende for mine foreldre.
Som storesøster er jeg et forbilde, og bør oppføre meg på en god måte som gjør at lillesøsteren min kan ha spor og følge.
Som elev bør jeg lytte til lærer, komme tidsnok til skolen, gjøre lekser og gjennomføre prøver.
Som venn bør jeg dele og vise glede, være en god lytter og vise at jeg bryr meg.
Som kollega bør jeg vise respekt, gjøre jobben min og være hjelpsom.
Jeg bruker ordet "bør" og ikke "må" fordi det er ikke en fasit på hvordan man skal være, vi kan altså velge å framstå på ulike måter i ulike situasjoner og måtene vi velger, representerer hvem vi er. Samtidig har vi en viss aning om hva de ulike rollene innebærer, som fører til gjensidig forventning til atferd - dette blir kalt rolleforventninger. Hvordan mottakeren opplever din rolle kalles for rolleopplevelsen.
Hvilke roller som er viktigst for meg, er de tilskrevne rollene, altså de rollene vi får når vi blir født, eller når vi oppnår en bestemt tidsalder. Da snakker jeg om det å være datter, storesøster og elev. Gjennom kultur og tradisjon får jeg et inntrykk av hvordan man skal oppføre seg som datter og storesøster. Noen ganger liker jeg ikke rollen som datter, fordi jeg er uenig i hvordan en datter skal være, i forhold til det min mor mener. Et eksempel er at jenter har mer ansvar i hjemmet enn det gutter skal ha, det er veldig begrenset på hva jeg kan gjøre, men mamma kommer fra en veldig autoritær familie. Det å ikke være helt enig i rollen, kalles rolledistanse. Alle barn inntar automatisk rollen som elev, så det er på en måte også en av de tilskrevne rollene. Å være elev gjør meg bevisst på hva som er viktig når det gjelder karierre og framtid. Dette er naturligvis viktig hos et menneske.
En venn eller kjæreste er oppnådde roller, som er blitt til på grunnlag av særlige ferdigheter, kunnskaper og personlig innsats. Her velger vi en viss grad selv hvordan vi vil være. Oppnådde roller, er ofte roller hvor man oppfører seg, slik man vil andre skal gjøre mot seg.
Jeg jobber fortiden på Coop Obs City Syd som kassemedarbeider, og har en rolle som består av å sitte i kassa, hilse, scanne varer og motta penger, veksle tilbake, og si "på gjensyn". Dette er noen få av oppgavene som kreves for å bli en kassemedarbeider. Å søke jobb som kassemedarbeider er med andre ord å søke seg til rollen, fordi rollen har en bestemt stillingsbeskrivelse, en slik rolle kalles for en formell rolle. Det motsatte er da uformelle roller, som ikke er avtalt og bestemt, men som oppstår i det daglige samspillet mellom de forskjellige gruppemedlemmene som gir ulik status og pretisje i gruppen.
I klassen er jeg kanskje litt mer stille og avslappende i forhold til de andre elevene. Jeg gjør ikke mye ut av meg og holder ting litt for meg selv. Jeg blir sikkert derfor "dømt" som den passive. Dette er en rolle innenfor de fem uformelle standardroller som sosialpsykologien Arne Sjølund tok for seg. Rollen blir dømt fra andre, men det er i hovedsak jeg som bestemmer hvordan jeg skal være også.
Om du lurer, er listen til Arne Sjølund slik:1. Lederen
3. Medløperne
4. De passive
5. De perifere¨
Å ha flere roller man kan velge, er som å skifte klær.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar